Kontynuujemy cykl o sneakersach. O sklepach trochę już było, zatem teraz o esencji, czyli o prawdziwych Kicksoholikach, dla których sportowe buty to prawdziwa pasja i styl życia.

Co to są te sneakersy
Najprościej, jak się da: sneakersy to buty sportowe – trampki / tenisówki / „adidasy” w potocznym tego słowa znaczeniu (nie tylko marki Adidas). Samo słowo „sneakers” pochodzi od angielskiego „sneak” (zakradać się) i oznacza tenisówki, które dzięki gumowym podeszwom nie hałasują podczas chodzenia.

SneakerHead
Dalej nie będzie już tak łatwo, bo sam trend jest dość świeży, a miłośnicy kicksów nie przepadają za szufladkowaniem. W związku z tym nie ma sensu przedstawiać jedynie słusznej definicji, ale spróbujmy trochę temat subiektywnie przybliżyć. W naszym mniemaniu słowo-klucz to PASJA. W związku z tym SneakerHead to człowiek z głową pełną kicksów. Człowiek z pasją, który dysponuje ponadprzeciętną wiedzą na temat sneakersów. Często kolekcjoner limitowanych edycji Jordanów, Air Maxów, Adidasów … ale czy koniecznie? Naszym zdaniem nie. Wszak w niektórych przypadkach polowanie na limitowane kolekcje związane jest jedynie z inwestycją oraz oczekiwanym zyskiem. Dlatego trzeba odróżnić SneakerHeada od biznesmena. SneakerHead to ten, dla którego liczy się historia, detale, nabyta wiedza … a kilka dni i nocy odstanych w kolejce za wymarzonymi butami, to niezapomniane chwile, o których z nieukrywaną satysfakcją będzie opowiadał swoim dzieciom i wnukom. Mało tego, dla nas SneakerHead to również ten, który nie ma okazałej kolekcji, nie stoi w długich kolejkach, ale imponuje zasobem wiedzy i wzbogaca scenę sneakersową. Takich ludzi podziwiamy i w miarę możliwości staramy się wspierać oraz dopingować.

Kicksoholics PL
Cała zabawa zaczęła się w USA, zza oceanu dotarła do Europy i stosunkowo niedawno do Polski. Wyobrażacie sobie dziś koczowanie kilka dni pod sklepem w celu zakupu pary butów? Wyobrażacie sobie zamieszki, bo w kolejce po buty komuś puściły nerwy? To wcale nie takie rzadkie:

Kolejne zamieszki w USA – biją się o buty

Jak to było stać w kolejce po Jordan I High OG Chicago

Akurat całkiem niedawno (2016.02.19) mieliśmy premierę Adidas Yeezy Boost 350 by Kanye West na własnym podwórku. W Warszawie pod sklepem ludzie czekali na nie od poniedziałku (premiera w piątek). Media szybko podchwyciły temat, ale tak naprawdę niewielu dziennikarzy jest w stanie zrozumieć ten fenomen:

WS2_yeezyŹródło: Newsweek

Z racji zajęcia i dystrybucji środków do customizacji, renowacji oraz pielęgnacji sneakersów, akurat my pasjonatów na swojej drodze spotykamy dość często i zawsze są to bardzo ciekawe spotkania. Każdy z nich to osobowość. Dlatego od czasu do czasu postaramy się ich przedstawić i przybliżyć ich punkt widzenia na poszczególne kwestie z butami związane.

Szczepan Radzki – dziennikarz i twórca bloga kolekcjonerbutow.pl, na którym wraz z Erdene Dariuszem Atamaniukiem dzielą się swoją pasją oraz newsami ze świata kicksów, nie zapominając o ich historii. Na blogu poczytać można o nowościach, premierach, kolaboracjach, imprezach, ciekawostkach … wszystko w kontekście Sneakersów oczywiście. Obu panów łączą buty, basket i chęć dzielenia się tym, co dla nich ważne. W tym miejscu warto zaznaczyć, że blog wydał wojnę podróbkom uruchamiając akcję FAKE ALERT. Na uwagę zasługuje również cykl JKDN (Jakie Kicksy Dziś Nosisz), który lada chwila doczeka się setnej odsłony!

szczepan_radzki_2

erdene_dariusz_atamaniuk

Szczepan kończy:

  1. Sneakersy to takie batoniki ;) a poważnie, hobby, zajawka, swojego rodzaju oderwanie od szarej rzeczywistości i sposób na życie.
  2. Zaczęło się od cioci, która przywiozła mi pierwsze Nike z Australii. Wtedy byłem jeszcze nieświadomy tego co zrobiła. Potem była koszykówka i oczywiście Michael Jordan, a także Penny Hardaway, Scottie Pippen itd.
  3. Skończy się, kiedy … chyba żartujesz, prawda? :-)
  4. Nigdy nie zapłacę za parę butów więcej niż … nigdy się nad tym nie zastanawiałem, ale podchodzę do tematu raczej racjonalnie. Ceny resellu przy Yeezy są moim zdaniem obłędne.
  5. Dla wymarzonych Kicksów zrobię … miejsce w szafie? ;)
  6. Dobry Custom to ten indywidualny, znaczący dla tej osoby, dla której jest wykonany, z wartościami, ideami, pomysłem.
  7. Zdjęcia butów w moim telefonie dominują mój telefon.
  8. Środowisko sneakersowe w Polsce dynamicznie się rozwija.
  9. Lubię, kiedy buty opowiadają historię.
  10. Nie lubię, kiedy ludzie … w ogóle nie myślę w takich kategoriach.

Snidehead – dziewczyna deklarująca oddanie starszym wydaniom Nike’a i Adidasa. Aśka focus ma zdecydowanie ustawiony na buty koszykarskie, zwłaszcza Jordany. Autorka bloga snidehead.blogspot.com. Chęć pomocy, dzielenia się wiedzą i pasją przelała na forum dla sneakerheadów FRESHAIRFIEND.COM. Istny bank wiedzy. Stała uczestniczka sneakersowych imprez, które z pasją opisuje i pokazuje na swoim blogu. Tu również zwracamy uwagę na cykl LEGIT or FAKE, gdyż podróbki to zaraza, która boli każdego Kicksoholika.

snidehead

snidehead_hi_00

snidehead_low_00

snidehead_coll_00

Aśka kończy:

  1. Sneakersy to część garderoby, do której przywiązuję zbyt dużą wagę (często nie mam się, w co ubrać). Przez to, co noszę (na nogach) wyrażam siebie.
  2. Zaczęło się od chęci bycia skejtem i noszenia spodni z krokiem w kolanach.
  3. Skończy się, kiedy oprzytomnieję, czyli niebawem.
  4. Nigdy nie zapłacę za parę butów więcej niż już wydawałam.
  5. Dla wymarzonych Kicksów zrobię przekopię Allegro, eBay i Rakuten.
  6. Dobry Custom to przemyślany projekt. Nie ma nic gorszego od niezdecydowanego klienta (którym często jestem). Równie ważny jest wykonawca, customizer, szewc … jak zwał tak zwał. Nie oddawajcie butów w ręce ludzi niepotrafiących pomalować z odpowiednią starannością midsole’i.
  7. Zdjęcia butów w moim telefonie nie istnieją. Nie mam telefonu od kilku miesięcy.
  8. Środowisko sneakersowe w Polsce ma potencjał.
  9. Lubię, kiedy buty są oryginalne.
  10. Nie lubię, kiedy ludzie nie czytają opisów butów, które chcą ode mnie kupić i proszą o dodatkowe zdjęcia, gdy link do Flickra znajduje się w opisie.

WujekRada Customs – pasjonat i customizer, który lubi wyzwania oraz eksperymenty. Jego customy i renowacje podziwiać można na profilu FB oraz w kanale Youtube, gdzie czasem zdradza tajniki swojego warsztatu. Nie stroni od sneakersowych imprez oraz wydarzeń, z których zawsze można liczyć na obszerne relacje. Masa energii, która skupia wokół siebie coraz większe grono zainteresowanych tematem.

warsaw_sneaker_market_01

warsaw_sneaker_market_07

Mateusz kończy:

  1. Sneakersy to po prostu dobre i wygodne buty, które wyróżniają się na ulicy.
  2. Zaczęło się od zakupu Nike Kobe V za czasów, kiedy jeszcze grałem w koszykówkę. Były to moje pierwsze buty na które wydałem ponad 300 złotych i jak się okazało, nie ostatnie… ;)
  3. Skończy się, kiedy … prawdopodobnie nigdy. Sneakersy są po prostu wygodne, oczywiście człowiek dorasta i wszystko się wtedy zmienia. Buty klasyczne zapewne kiedyś przewyższą liczbowo moje sneakersy, ale czy to powód do żalu? Powiem, że to naturalne następstwo tej pasji :)
  4. Nigdy nie zapłacę za parę butów więcej niż 400…700…1000…1500… Z roku na rok próg się podnosi i do końca nie wiem gdzie się zatrzyma. Zapytajcie mnie za 3 lata, sam jestem ciekawy mojej odpowiedzi ;)
  5. Dla wymarzonych Kicksów zrobię wszystko? Bez przesady. Wtóruję zasadzie: ‘’to tylko buty’’. Jednak na pewno byłbym w stanie stać kilka dni pod sklepem, gdyby buty były naprawdę bardzo limitowane.
  6. Dobry Custom to wysokiej jakości farby, pędzle i baza. Nawet na najdroższym bucie, lecz ze słabych materiałow najlepsze farby nie dadzą rady i Vice Versa. Wszystko musi grać ze sobą.
  7. Zdjęcia butów w moim telefonie praktycznie nie istnieją. Jeśli idę na sesję to zabieram ze sobą aparat. Nie robię codziennych zdjęć spod szyldu CMDNN. Jedyne zdjęcia to te pobrane z internetu, aby szybko podzielić się nowościami na grupie :)
  8. Środowisko sneakersowe w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Na przestrzeni tych kilku lat naprawdę wiele się zmieniło. Dawniej był to w pewien sposób krąg ‘’elitarny’’, chociaż to zbyt dużo powiedziane. Na pewno mniej osób siedziało w środowisku przez co było ono bardziej hermetyczne. Królowali ludzie z ‘’zajawką’’ a dobre buty =/= drogie buty. Tak samo ciuchy, jak i buty były słabo dostępne w Polsce. Obecnie Polska tylko kilkoma niuansami różni sie do krajów zachodnich. Czy to dobrze? Z jednej strony tak, bo łatwiej dostać swoją wypatrzoną kolaborację czy inną limitowaną edycję. Z drugiej, zjawisko ‘’resellingu’’ tj. odsprzedaży urosło do niebotycznego poziomu. Coraz więcej ludzi wchodzi w streetwear przez co staje się on bardzo ‘’rozmyty’’ i zaczyna wpisywać się w ogólną modę dzisiejszych pokoleń. Na dodatek wiele osób kompletnie nie powiązanych ze środowiskiem stara się zarobić na wielbicielach dobrego obuwia. Jako przykład podam ostatnią premierę Adidas NMD na Chmielnej (po sławnym koczowaniu na Yeezy), gdzie pierwsze osoby czekały już od 2 w nocy (!). Przyszło ponad 90 osób, a dostępnych par było tylko około 50. Niektórzy przyszli z całymi rodzinami. Na premierze miesiąc wcześniej wystarczyło być o 9 i bez problemu można było dostać swoją parę. Pocieszający jest fakt, że ludzie porzucają fora internetowe na rzecz Grup Facebook, jak miało to miejsce na zachodzie już kilka lat temu.
  9. Lubię, kiedy buty są czyste i wygodne. Buty mogą wyglądać pięknie, ale kiedy są niewygodne, nie założę ich za żadne skarby. Tak samo kiedy są brudne :)
  10. Nie lubię, kiedy ludzie oceniają mnie przez pryzmat tego, co robię i jakie buty noszę. Jednak to też sie zmienia. Jeszcze kilka lat temu mój znajomy śmiał się z moich butów przy każdej możliwej okazji. Dzisiaj sam nosi sneakersy i wydaje na nie masę pieniędzy. Grunt to się przekonać ;)

 

Cieślewska – młoda Artystka, która (jeżeli tylko zechce) swoimi customowymi realizacjami podbije świat. Plastyczny talent szlifuje na Akademii Sztuk Pięknych, a następnie przekuwa w customy i renowacje Kicksów. Niezależna dusza, która jest w stanie oczarować każdego miłośnika butów.

cieskewska_custom_01

2

3

cieslewska_custom_15

ciesleska_szkice_00

Paulina kończy:

  1. Sneakersy to istotny fragment mojej pasji jaką jest design i projektowanie.
  2. Zaczęło się od butów na deskorolkę, a jak wiadomo ich świat i świat kicksów przenikają się wzajemnie.
  3. Skończy się, kiedy … wydaje mi się, że się nie skończy :D
  4. Nigdy nie zapłacę za parę butów więcej niż … 
  5. Dla wymarzonych kicksów zrobię … chyba nic … po prostu jak znajdą się pieniądze to je kupię :)
  6. Dobry custom to taki, za którym na ulicy albo w tramwaju oglądają się ludzie.
  7. Zdjęcia butów w moim telefonie … ciężko je policzyć, co chwilę podlegają rotacji.
  8. Środowisko sneakersowe w Polsce rozwija się, a wraz z nim rośnie świadomość ludzi w temacie kicksów i streetwearu.
  9. Lubię, kiedy buty są wygodne i można w nich dużo przejść.
  10. Nie lubię, kiedy ludzie depczą mi świeżo wyczyszczone buty :)

Obuwnik – obuwnicza pasja i praca dzielona na 2 części – Olę i Gabriela. Poza spektakularnymi renowacjami Kicksów realizują Customy, obok których ciężko przejść obojętnie. Klasyczna miłość młodego człowieka do basketu przeniesiona na miłość do Sneakersów, której dała się ponieść również wybranka serca. W ten sposób powstał „Obuwniczy Dream Team”, który szybko zyskał uznanie środowiska. Kiedy oddajesz swoje ulubione buty w ręce prawdziwego SneakerHeada trudniącego się customizacją, możesz być pewien, że to optimum. Realizacje „Obuwnika” możecie podziwiać na profilu FB.
obuwnik_ola

obuwnik_gabriel

obuwnik_nike_jordan_000

obuwnik_nike_jordan_001

obuwnik_tarrago_nike_00

obuwnik_renowacje_001

obuwnik_renowacje_000

Gabriel kończy:

  1. Sneakersy to bardzo szeroko pojęte buty sportowe. Chyba nie ma dobrej definicji. Zalicza się tu już praktycznie wszystko, co potwierdza zresztą ostatnie wypuszczenie przez ekskluzywną markę Our Legacy butów biegowych :)
  2. Zaczęło się od koszykówki. Po prostu.
  3. Skończy się, kiedy … nie skończy :) 
  4. Nigdy nie zapłacę za parę butów więcej niż … trudno powiedzieć, bo to raczej uzależnione od zarobków, ale niektóre ceny są dla mnie jak Mur Berliński.
  5. Dla wymarzonych Kicksów zrobię … co prawda nie dla mnie kilkudniowe czekanie na buty pod sklepem, ale kilka par stestowało moją cierpliwość, gdy szukałem ich miesiącami.
  6. Dobry Custom to taki, który wyraża Ciebie.
  7. Zdjęcia butów w moim telefonie … jest ich niewiele, większość pstrykam aparatem i te trafiają na flickra.
  8. Środowisko sneakersowe w Polsce … a tu wstrzymam się z odpowiedzią.
  9. Lubię, kiedy buty … pasują do mnie. Nie do ubioru, spodni, czy czegokolwiek innego, tylko do mnie jako osoby.
  10. Nie lubię, kiedy ludzie przesadzają. W końcu to tylko buty :)

Jak widzicie, obuwnicza pasja to pojęcie wielowymiarowe, a świat sneakersów to kolorowa kraina pełna ciekawych ludzi, których wcale nie tak ciężko zrozumieć. Mało tego! Zgłębianie tematu grozi silną infekcją, a Kicksoholizm to ciężka choroba … leki bywają kosztowne … radzimy się zastanowić ;) Jedno jest pewne: BUTY MUSZĄ BYĆ CZYSTE! 

Na zakończenie zapraszamy do zgarnięcia 1000 PLN w bonach zakupowych do multirenowacja.pl w prostym konkursie. Detale po kliknięciu w poniższy baner (wyniki 28.02.2016 o godzinie 18:00) :

freshairfiend_multirenowacja_baner